Štvrtá zbierka poézie v ktorej autor po 25 rokoch s ľudskou i autorskou zrelosťou nadväzuje na rodinné, spoločenské, ale i úzko osobné témy svojej doterajšej poézie.
Autorov „… uhol pohľadu dáva Petríkovej poézii, ktorá nadväzuje na to najlepšie z našej literárnej scény za posledné polstoročia, pocit prekvapivosti a novosti, tým je autentická a tým získava potenciál oslovovať viacgeneračné publikum.“
Jozef Puchala
5,00 €
Štvrtá zbierka poézie v ktorej autor po 25 rokoch s ľudskou i autorskou zrelosťou nadväzuje na rodinné, spoločenské, ale i úzko osobné témy svojej doterajšej poézie.
Autorov „… uhol pohľadu dáva Petríkovej poézii, ktorá nadväzuje na to najlepšie z našej literárnej scény za posledné polstoročia, pocit prekvapivosti a novosti, tým je autentická a tým získava potenciál oslovovať viacgeneračné publikum.“
Jozef Puchala
5,00 €
FAMA art, Spišská Nová Ves 2017. 80 str. Viaz., Il.
Vydané s finančnou podporou FPU
Štvrtá zbierka poézie v ktorej autor po 25 rokoch s ľudskou i autorskou zrelosťou nadväzuje na rodinné, spoločenské, ale i úzko osobné témy svojej doterajšej poézie. Jeho návraty k domovu, k nástojčivému hľadaniu spravodlivosti v dnešnom svete, i k hľadaniu osobného šťastia v citových vzťahoch, sprevádza ľudskosť, ale aj nadhľad a sebairónia.
Autorov „… uhol pohľadu dáva Petríkovej poézii, ktorá nadväzuje na to najlepšie z našej literárnej scény za posledné polstoročia, pocit prekvapivosti a novosti, tým je autentická a tým získava potenciál oslovovať viacgeneračné publikum.“
Jozef Puchala
Ján Petrík (1957)
Žije a tvorí v Spišskej Novej Vsi. Venuje sa poézii, satirickej tvorbe a tvorbe pre rozhlas. Ako člen viacerých porôt celoslovenských literárnych súťaží a zakladajúci člen Spišského literárneho klubu (1981) aj mladým tvorcom literatúry.
Debutoval vydaním troch zbierok poézie – Miestopis (s van Goghovým uchom), Modlitby za judáša a Pocestný a papagáj(a) pod spoločným názvom Tri knihy nepokoja (1992). Pre rozhlas napísal rozprávkovú hru Zlatý kohút (1992), rozhlasovú hru Nepriamy prenos (1993), viacero humoristicko-satirických pásiem a scenárov, pre Slovenskú televíziu scenár k dokumentárnemu filmu Encyklopédia slovenských obcí – Abrahámovce (2010), Svit (2011).
BÁSNICKÁ ZBIERKA: Ján Petrík nakladé svetlo do octu
Ján Petrík sa na slovenskej literárnej scéne pohybuje už štvrté desaťročie. Svojou tvorbou sa presadil na viacerých celoslovenských literárnych súťažiach. Vydal zbierku poézie Tri knihy nepokoja.
Bratislava 19. októbra (Teraz.sk) – S novou básnickou zbierkou Nakladanie svetla do octu nadväzuje Ján Petrík na témy domova, vzťahov, lásky. Všetky však akoby získali pridanú hodnotu životnou skúsenosťou a dlhodobými aktivitami na našej literárnej scéne, ktoré vyústili do založenia vydavateľstva a vydávania kníh.
Satirický naturel Petríka cítiť v obrazoch o civilizácii „uväznenej v krátkych mejloch“ a „zomierajúcej v rýchlych statusoch“, vedľa Boha, ktorý nemá čas lebo v našom každodennom Matrixe „podniká“ .
Autor dokazuje, že poézia je práca na celý život, že v každej životnej etape má tvorba svoje témy a že pokojne sa tie témy nemusia ani meniť, stačí ak sa autenticky zmení uhol pohľadu.
Petríkove básne zaujmú originálnou metaforou i všadeprítomnou tematikou ľudskosti. Hľadaním človeka v sebe, v nás, v spoločnosti, v miestach mladosti, v civilizačných zmenách, v nástupe technológií. Jednoducho, vo svete, ktorý sa tak rýchlo mení, že nie je čas nájsť uspokojivé odpovede na to, či sa naozaj mení aj človek alebo je len pozícii diváka v Matrixe.
Jeho miesto je nezastupiteľné pri organizácii literárneho života predovšetkým na Spiši, kde založil a desaťročia vedie Spišský literárny klub. Poéziu hodnotí ako porotca viacerých literárnych súťaží.
Daniel Forgács
__________________________________________________________________________________
Nakladanie svetla do octu (FAMA art) Jána Petríka je na prvý pohľad veľmi zaujímavá zbierka. Autorova remeselnícka finesa je na vysokej úrovni a miestami pripomína poetiku Miroslava Válka či možno skôr Jozefa Mokoša – musel som dlhšie rozmýšľať, kým som prišiel na to, prečo intuitívne v porovnaní s týmito dvoma básnikmi z toho vychádza Petrík v oboch prípadoch horšie. Problémom je to, že básne zbierky často nikam nesmerujú, autor volí ako výstavbový princíp reťazenie obrazov, ktoré sú do textov nadhodené nezriedka anaforicky, teda začínajúc tým istým segmentom, čo po niekoľkých použitiach pôsobí repetitívne. V celej svojej šírke potom básne pričasto predstavujú iba sled (hoci vydarených) obrazov, ktorých spojenie však neposkytuje takú pridanú hodnotu, akú by čitateľ mohol očakávať. Vo výraze cítiť isté príliš poetické staromilstvo, čo v súčasnosti už pôsobí veľmi nefunkčné – akceptovateľné sú potom zväčša tie texty, kde je táto poetickosť vyvažovaná hravosťou cez (dô)vtipné obrazy alebo slovné hračky. Inak sa to môže zvrhnúť na melodrámu, pričom priťažujúcou okolnosťou môže byt aj nadužívanie takých konotačne stabilizovaných (ba až lexikalizovaných) výrazov ako „jeseň“ alebo „anjeli“. Samozrejme, treba povedať, že zbierka má aj veľmi dobré básne, k tým najlepším podľa mňa patrí Korešpondencia (s. 11) a Čakanie (s. 32) – aby som to zhrnul, jednotlivo vedia texty zaujať a azda i nadchnúť (no možno len v nich spomínaný objekt túžby), ako celok však Nakladanie svetla do octu nenadchýna.
Matúš Mikšík: Ge-ne-ruj-ten-text-! – Nedebutová poézia 2017
(Knižná revue 7 – 8 2018, str. 33)
__________________________________________________________________________________
K určitému zmiereniu dochádza vo svojej druhej (respektíve štvrtej) knihe Nakladanie svetla do octu (FAMA art) Ján Petrík. Sled obrázkov sa orientuje najmä na tematické okruhy ako láska, príroda, sociálne problémy či napätie vo vzťahu k Bohu. Trápi ho faloš vo vzťahoch, ich nenaplnenosť a sklamané očakávania a s pribúdajúcim vekom pociťuje krátenie sa času a pominuteľnosť života. Zostáva mu skepticizmus, ale dospieva k určitému vyrovnaniu, pretože utrpenie je neodvratným osudom všetkých ľudí (Dedenie, Prikázanie). Zbierke však chýba výraznejší kompozičný zámer. Jeho jazyk je tvrdý, neuhladený, zadŕhavý, chvíľami hovorový; narúša prirodzenú syntax, využíva elipsy, ktorými dosahuje náznakovosť.
Martin Navrátil: Slovenská poézia 2017 (Romboid 5 – 6 2018, str. 87)
Prestávka
Nečítam, nepíšem,
len mi je ľúto.
Zo stromu, milá Malvínka,
mi anjel do polievky cupol,
v panike ho lyžicou
po chrbáte bijem.
Zakuckávam sa podobne,
nepodobne žijem.
xxx
Sedím v izbe.
Z druhej strany
mi ukrižovaný
v marcovom snehu mokne.
Ruky prázdne,
rozhodené…
Buď pochválen
v mojom okne,
keď ťa už tu dali.
Psy majú svoj
pevný bod,
zaľúbení
ten svoj kalich z dlaní,
my ostatní
iné horkosti.
Sedím v izbe
pri fľaškovom,
mráz mi lezie na hostí.
Boh celkom isto je
Kto by nám inak posielal
v ústrety všetky tie krásne ženy
s dlhými nohami,
v čiernych gamašiach a svetríkoch
akurát po lono
či v iných výbušninách,
v ktorých sa cítia na koni.
Kto iný by im prikázal,
aby vždy cudne
zvesili zrak,
keď na ne
kradmo, ale úprimne
myslíme
aspoň jednou dlaňou.
Boh celkom isto je.
Kto iný by nám ich
presne v tej istej chvíli bral?
Tým, že medzi nás a nebo
postaví celkom iných šťastlivcov,
o ktorých obidvaja vieme,
že si ich nezaslúžia.
Boh celkom isto je.
Diabol by nebol
taký nespravodlivý.
Vydavateľstvo FAMA art, o. z.
Hutnícka 3418/3,
052 01 Spišská Nová Ves
Tel: +421 910676861
Email: info@famaart.sk
OU-SN-OZP-2014/012480-2
Živ. reg.: 860-22730 zo dňa 29. 10. 2014
Bankové spojenie:
IČO: 42 331 170
DIČ: 2024147994
Banka: Slovenská sporiteľňa
Číslo účtu: 5064210229/0900
IBAN: SK17 0900 0000 0050 6421 0229
Orgán dozoru:
Inšpektorát SOI pre Košický kraj
Vrátna č. 3, 043 79 Košice 1
Odbor výkonu dozoru
tel. č. 055/6220 781
fax č. 055/ 6224 547