Dvanásta kniha poézie autora, v ktorej nateraz opustil viazaný verš a v rámci jeho uvoľnenia prešiel až k experimentu s formou. Pomerne rozsiahla zbierka obsahuje 20 častí a navzájom poprepájaných poetických cyklov a poskytuje tak priestor na hlbšie uvažovanie o vzťahu a najsilnejšom cite človeka.
6,00 €
Dvanásta kniha poézie autora, v ktorej nateraz opustil viazaný verš a v rámci jeho uvoľnenia prešiel až k experimentu s formou. Pomerne rozsiahla zbierka obsahuje 20 častí a navzájom poprepájaných poetických cyklov a poskytuje tak priestor na hlbšie uvažovanie o vzťahu a najsilnejšom cite človeka.
6,00 €
FAMA art, Spišská Nová Ves 2019. 152 str. Viaz., Il.
Vydané s finančnou podporou FPU
Dvanásta kniha poézie autora, v ktorej nateraz opustil viazaný verš a v rámci jeho uvoľnenia prešiel až k experimentu s formou. Tento krok mu dáva možnosť vyjadrovať sa voľnejšie k svojej zásadnej téme – láske. Vzťah dvoch ľudí si tu v osobe lyrického hrdinu všíma nielen ako milenecký vzťah. Uvedomuje aj jeho hlbší spoločenský rozmer a rozmer vzájomnej previazanosti. Od priateľstva cez partnerstvo, až po istý druh závislosti.
Pomerne rozsiahla zbierka obsahuje 20 častí a navzájom poprepájaných poetických cyklov a poskytuje tak priestor na hlbšie uvažovanie o vzťahu a najsilnejšom cite človeka.
Dalimír Stano (1955)
Žije v Košiciach, venuje sa poézii.
Vydal zbierky Vaša Esencia (Vydavateľstvo M. Vaška, Prešov 1997), Oxana (Vydavateľstvo Slovo, Košice 1998), Samotka (Vydavateľstvo Vienala, Košice 2001), Kolotoč alfa (VSSS, Bratislava 2003), Žreb môjho bytia (VSSS, Bratislava 2005), Edo je deväť (VSSS, Bratislava 2006), Diabolské balady (VSSS, Bratislava 2007), Flexibuk No.3 (Dive buki, Košice 2014), Nedoručená pošta (Face, Prešov 2014), Láska je retro (FAMA art, Spišská Nová Ves 2017), Očistec /Purgatorio (Vyd. Spolu slov. spis. 2018), To, čo je za očami (FAMA art, Spišská Nová Ves 2019).
„Keby nebolo lásky, asi by som skamenel“
DALIMÍR STANO: To, čo je za očami
Spišská Nová Ves, Vydavateľstvo FAMA art, 2019
Ilustrácie Paulína Halasová
Osobné čítanie zbierky básní Dalimíra Stana To, čo je za očami som nazvala podľa rovnomenného verša z básne Zrkadlo (s. 18): „keby nebolo lásky asi by som skamenel“. Neviditeľná hrozba skamenenia sa prelína celou knihou. Evokuje to mystérium premeny človeka na kameň, zachytené aj v ľudových povestiach. Kamenie sa na šesť etáp: najprv po členitý, potom po kolená, po pás, po srdce, po hrdlo, až sa človek celý stane kameňom (Mahuliena zlatá panna). Kamenenie spúšťa vyslovenie indícií, ktoré mali zostať skryté, a už pri ich vyslovení bolo zároveň povedané: A kto toto povie, skamenie. Je to akýsi procesuálny hexameter zaklínania a odklínania pravdy zároveň.
Stanovo písanie je otvorené životu, je zaznamenávaním aktuálneho stavu bytia – do začarovaného kruhu hľadania, nachádzania a strácania v ustavičnom toku. Básnik sa chce dať celý, aspoň na okamih, na hodinu, na deň alebo na noc, darovať sa z Ja do Ty a naopak, lebo nič iné nestojí za to.
Hneď v prvej básni Keby sa všetko smelo vymedzuje duchovný priestor, veľkoryso a zároveň prísne: „keby sa všetko smelo / smelo a nezáväzne / za seba zahodiť // bol by som tu i tam / vetríkom posmelený // a vravel by som všetkým / toto som ja // aj keby som len táral / do vetra“ (s. 9). Proklamuje tým, že keby sme boli len priesečníkom tu a teraz, a prestali by sme byť pod ochranou vlastnej i cudzej pamäti, každý by sa mohol stať tárajom do vetra. V konaní i v láske. Pamäť v nás vrství informácie, má podiel na architektúre osobnosti, dáva nám nielen dimenziu minulosti, prítomnosti a budúcnosti, ale aj transcendenciu.
Pozoruhodná je aj báseň Vidím (s.10), nasledujúca hneď za ňou. Dotýka sa nielen vnútorného videnia v duchovnom priestore, teda toho, čo je za očami, ale aj videnia vo videnom: „nikde som nebol / nikam sa neponáhľam / všetko je tu // tam hore prší / vodopád naberá na sile / a ja sa vidím // pomaly zostupujem zo skaly / viem čo mi poskytuje //… som si ťa obliekol / do kože ktorú nenávidíš / lebo je moja // všetko je tu / nikam sa neponáhľam / už som tu bol“.
Byť v sebe a zároveň sa vidieť mimo seba, dovidieť dušou vnútri na dušu vonku je dôkazom toho, že žijeme básnicky až vtedy, keď vnímame, aj sme vnímaní, vidíme aj sme videní, keď sa pomeriavame božským. Vďaka pamäti duše, siahajúcej aj mimo ohraničenia života na zemi, môžeme cez prítomné ovplyvňovať minulé i budúce. Existuje virtuálny predpoklad, že tvár je nielen identikit, ale aj súbor všetkých tvári, ktoré sme v sebe zrkadlili. Hovorí o tom trojveršie z básne Obruč: „hudba / ktorá ti vychádza z tváre /je práve taká minulá / ako sad uprostred noci“ (s. 11). Obruč sa stáva podobenstvom kruhu života, prsteňa či prstenca planéty. Na hranici túžby sa rozprestiera svet Boha.
Stano sa pokúša uchopiť samotný zmysel jestvovania. Nachádza ho v striedajúcom sa monológu a dialógu s animou, s dušou v sebe aj mimo seba, vo virtuálnej aj reálnej žene ako bytosti, zabývanej v ňom, aj mimo neho. Nie je dôležité, aké má anima meno (v knihe nemá meno); nie je podstatné, či sa jeho milenky volali Kamila či Klára. To, čo je podstatné, je vedomie, že anima je bytie, ktoré ho zasahuje, formuje aj presahuje. Básnik animu neustále objavuje, prijíma ju a rešpektuje, obliekajú sa do spoločnej kože, aby sa dorozumievali v jednom jazyku, aj v tichu krvi.
Dno má ešte jedno dno. V básni Prvý pat autor píše: „pokoj ktorým ťa vnímam / má svoje opodstatnenie / dom stojí na skale… /… jazero so svojou hĺbkou / ťa pojme (…)… krieda ktorou ťa značím / na svojej tabuli / trochu sa zabúdam / lebo roky už uplynuli (…) a ja už nezobrazím model / lebo život (…) iba že za tým, za tým nič nie je / alebo je tam nič / ibaže nič nie je / neustále sa k tomu vraciam… /… moja milá“ (s. 56). V básni Druhý pat skonštatuje: „už sa viac nerodíme / lebo sme príliš úzki“ (s.62). Verš „sme príliš úzki“ čítam ako úzku bránu, tesnú bránu, biblickú bránu z evanjelia podľa Matúša, kde sa vedome vzdávame možnosti vyberať si pohodlnejšiu, širokú cestu a prijímame tesnú bránu a úzku cestu. Prečo? Lebo fyzické rodí fyzické, duševné rodí duševné.
Po mnohorakých bytostných stretoch s animou Stano dospieva k odvahe vdýchnuť jej dušu. Trochu paradoxné – vdýchnuť dušu vlastnej anime, avšak tento stvoriteľský akt nie je bohorovnosťou, ale znova a znova poľudšťovanou možnosťou potvrdiť jedinú mieru v božskom. Poetickým záznamom o tomto akte je báseň Vdýchnem ti dušu.
Anima dostáva mená, ktoré sú vtelenými hodnotami: je Nezabudnuteľná, Verná, Slobodná a Priama. Všetko s veľkými písmenami. Charakterizuje ju takto: „premeriava / hĺbku pod tebou / narovnanie z pohybu / viac ako chôdza / menej ako let / priblíž sa“ (s. 120). Akt vdýchnutia duše by sme tak mohli označiť za akt čistej lásky. S animou nie sú žarty. Brať to smrteľne vážne znamená nikdy sa z toho nevymaniť. Je to takpovediac naveky, ak vnímame dušu ako nezmerateľný duchovný priestor.
Záverečný cyklus Vyvažovanie rovnováhy je tendovanie k božskému, zavŕšené zmluvou s tým, čo má meno „som, ktorý som“. Zmluvou chce básnik ochrániť svojich blížnych. Napriek vznešenému cieľu, sporí sa s vlastným egoizmom, pýta sa, ako má naplniť písmo, ktoré ho sýti a živí, aby spočinul v odovzdanosti, uprostred Božej voľby. V tomto bytí je stále na ceste.
Po dočítaní knihy sa mi vynorila v mysli socha moai z Veľkonočného ostrova ako pradávny status predka, hľadiaceho na more večného prílivu a odlivu. Podobá sa to na večný advent čakania na Lásku, ktorá zotrvávajúc na mieste tvorí pomyselný stred kozmu, pomyselný stred života, spojivo prirodzeného s nadprirodzeným. Stanova zbierka To, čo je za očami patrí k tomu najlepšiemu, čo doteraz napísal.
Dana Podracká
Romboid 3/2020
keby sa všetko smelo
smelo a nezáväzne
za seba zahodiť
bol by som tu i tam
vetríkom posmelený
a vravel by som všetkým
toto som ja
aj keby som len táral
do vetra
vidím
nikde som nebol
nikam sa neponáhľam
všetko je tu
tam hore prší
vodopád naberá na sile
a ja sa vidím
pomaly
zostupujem zo skaly
viem čo mi poskytuje
… som si ťa obliekol
do kože ktorú nenávidíš
lebo je moja
všetko je tu
nikam sa neponáhľam
už som tu bol
obruč
keby som o tom nemal predstavu
napríklad steh
ktorým mi zašívaš oči
bol by som teraz nemý
hudba
ktorá ti vychádza z tváre
je práve taká minulá
ako sad uprostred noci
mám tá viac ako si myslíš
a je to kruhová obruč
ktorá tak zviera môj osud
že nemám kde byť
Vydavateľstvo FAMA art, o. z.
Hutnícka 3418/3,
052 01 Spišská Nová Ves
Tel: +421 910676861
Email: info@famaart.sk
OU-SN-OZP-2014/012480-2
Živ. reg.: 860-22730 zo dňa 29. 10. 2014
Bankové spojenie:
IČO: 42 331 170
DIČ: 2024147994
Banka: Slovenská sporiteľňa
Číslo účtu: 5064210229/0900
IBAN: SK17 0900 0000 0050 6421 0229
Orgán dozoru:
Inšpektorát SOI pre Košický kraj
Vrátna č. 3, 043 79 Košice 1
Odbor výkonu dozoru
tel. č. 055/6220 781
fax č. 055/ 6224 547